Om Maxus Danmark

Maxus og Nexus, er både af høj kvalitet og sikkerhed. Her får man meget for pengene, men samtidig muligheden for at indrette sin båd som man ønsker. Skal det være en turbåd med maksimal komfort for hele familien og plads til alle, kan man vælge udstyrspakker eller indretning der passer, til netop Jeres behov. Skal der være bruser, toilet, ovn, varme ekstra køjer osv. Det meste kan lade sig gøre.Her betaler I for det udstyr I vælger og ikke det vi vælger for jer. Det er den store forskel hos os. I er simpelthen med til at designe Jeres båd, med vejledning fra os.

Unavngivet

Ønsker man en sporty båd, er det absolut også en mulighed. Nothman værftet står højt rangeret i diciplinen at vinde kapsejladser. Og er meget anerkendt for dette. De arbejder konstant på, at udvikle bådende lettere, mere sporty og med, mere udstyr rettet direkte mod fart og anvendelse, for selv den mest kræsne kapsejler. De ved godt at fart tæller. Derfor er bådene lette og slanke. Bygget med maksimal styrke på mindst muligt vægt.  Ja der er også tænk på køltyper. Og derfor er også udviklet sænkekøl i alle modeller. Både som svingkøl og som sænkesværd, som kendes fra joller. Ja selv i en 33 fods. Det foregår naturligvis med elektrisk hejs. Fast køl er jo selvfølgelig også på programmet.

 Historien om Maxus Danmark

Vi har siden 2010 importeret og markedsført Maxus bådene og siden 2012 er der kommet motorbådende Nexus til.Vi søgte en bådværft i Europa, som kunne leverer både der opfylder ganske få kriterier. De skal være rummelige, velindrettet, og sporty. Men frem for alt skulle de være i god kvalitet.

Northman har målrettet deres udvikling og produktion over de sidste 10 år mod at kunne levere netop dette. Og deres både vinder også mange priser og enerkendelse på udstillinger og bådmagasiner verden over. Og derfor valgte vi, at markedsføre disse både i Danmark. Pris var naturligvis også en parameter. Vi valgte at etablere os midt i en forestående krise i Danmark, fordi disse både kan produceres til en meget konkurrencedygtig pris, uden at det går ud over kvalitet og finish. Og det synes vi faktisk er lykkedes meget godt. Vi mener jo her at vi kan levere både der er i konkurrence med brugte både i samme størrelse, prismæssigt. Så hvorfor ikke købe nyt.

kabina do natrysku zelkotow
rozkroje i obrobki CNC
kabina do natrysku zelkotow 2
kabina do natrysku zelkotow 1
infrastruktura_lakiernia
DSC_0020
stanowisko kontroli jakosci z basenem i deszczownicom
rozkroje i obrobki CNC
stanowisko kontroli jakosci z basenem i deszczownicom

Der bruges mange arbejdstimer på bådbygning og grundet deres store ansvarsbevidsthed og lave lønninger og deres automation kan Northman, producere tilsvarende kvalitet til bedre pris end, de etablerede Vesteuropæriske producenter. Og her er produktionen mere fleksibel, hvilket betyder, at Maxus Danmark, kan påvirke produktionen og tilpasse de enkelte både, efter kundernes ønsker, helt ned i produktionsfasen, da vi har den direkte dialog med værftets ledelse og besøger værftet jævnligt. Og Northman anvender internationalt enerkendte og ISO certificerede produkter og udstyrsmærker, så det også i fremtiden vil være muligt at udskifte og reparere. Ja faktisk er det muligt i en hvis udstrækning, at vælge de mærker man selv føler mest for. Som eksempel anvendes der standard, spil fra Danmark af mærket ‘Andersen’, men her er det muligt f.eks, at vælge det mere sporty ‘Harken’ ved bestiling. Varme er ‘Werbasto’, aflastere ‘Spinlock’, rastyring er ‘Lewmar’ og der kan vælges mellem motorer fra både, Volvo, Yanmar, Vetus, Nanni o.s.v.

Hør mere om dette hos os og vi undersøger det gerne. Vi synes jo, at når man køber nyt, skal man have muligheden for, at udstyrer med det man har den bedste fornemmelse for. Her gælder det både dæksustyr, sejl og motormærke/model, men også meget andet som navigation og teknik generelt.

Info om både i Polen.

Der findes mange bådbyggerier i polen. Faktisk har det været tradition at nogle enkelte lavede forme og så kunne små garageværfter købe formene og bygge både selv. Det betyder at kvaliteten på mange af de polske både kan svinge enormt. Dårlig gelcoat, uhærdet glasfiber, støbninger som bliver sat ud i regnen efter støbning og tørrer op, træværk som ikke bliver behandlet efter skæringer. Det er alle faktorer som har betydning for skibets udseende og holdbarhed på den korte bane. Sådan er det ikke hos os.

Den store forskel

Northman har investeret store summer, som følge af deres succes, på at opbygge en professionelt vært. Her foregår støbning under kliniske forhold og rette temperaturer i moderne produktions faciliteter. Alt bliver testet og afprøvet. Bådene bliver testet i en pool, både for vand oppe fra og nede fra. Alt træ, som er i certificeret marine kvalitet, bliver bearbejdet, lakeret, mellemslebet og lakeret igen, inden montage.  Alt sammen i samme store sammenhængnede haller, bygget kun til dette formål. Ja faktisk er værftet gået fra, at være et lille familieejet værft på 15 mand til idag, at være mere end 100 dygtige og hårdt arbejdende mand. Og er nu repræsenteret ved forhandlere i det meste af Europa og resten af verden. Det synes vi siger en del om deres forretning og produkt.

Maxus sejlbådene

Tekniske Data

Maxusbådene kan leveres med flere køltyper og både leveres og bygges individuelt med udstyr, skrogfarve, interiørvalg osv. til hver enkelt kunde. Derfor kan Maxus anvendes til mange forhold og formål. Sænkekøls bådene er særdeles egnet til sø- og flodsejlads og skal de kun anvendes i ferkvand, kan en rigtig god pris opnås. De kan nemt trailes på motorbådtrailer og hales i et slæbested præcis som en motorbåd. Mastesystemet, som er standard på flere af modellerne,  gør det meget nemt at lægge masten ned, selv under sejlads. Så det er muligt at passere broer eller andre forhindringer i helt ned under 2 meters frihøjde.

IMG_13875

Maxus 24 på trailer. Søsættes i et slæbested. Masten sættes i mastebeslag og hejses med hal i cockpit. Båden er fra trailer til sejlkar på 45 minutter, og så er båden pakket hjemmefra.

Sænkekølsbåde er den mest almindelig måde at udføre sejlbåde på flere steder i Europa. Og metoden har mange fordele, især hvor man ønsker at komme tættere på land under sine udflugter. Eller hvis man ønsker at ligge for anker, eller helt tage båden op på kysten for overnatning. Maxusbådene er også tænkt til det Nordeuropæriske marked, og derfor er de ligeledes designet til at blive solgt med fast køl. Værftet har i 2014 netop præsenteret ny pris og produktionsstruktur, hvilket betyder at bådene sælges ud fra 2 grundlæggende udgangspunkter. 

  • Sejlbåde til ferkvandsområder
  • Sejlbåde til havsejlads i saltvandsområder.

Det betyder at man ved at købe en båd som udelukkende skal sejle i fekvands, søer og floder kan opnå en rigtig prisdygtig båd. Og skal man sejle i danske farvande. fx. så er bådende med forstærket rig, fast køl, indenbordsmotor, større sejl, syrefast stål, ratstyring osv.  Men stadig er bådene de billigste på markedet og med en utrolig rummelighed.
Bådene kan dog stadig udstyres og bygges individuelt, dvs. ønsker man, at sejle i hav med sænkekøl, så kan båden bygges så den er egnet til dette.

Hvorfor sænkekøl?

Sænkekølsbåde er ikke, som man skulle tro, en ringe løsning uden ballast. Grundet konstruktionen af båden og dens brede skrog, kan man meget effektivt indstøbe ballasten i bunden på begge sider af sænkekølen og derved opnå en effektiv ballast. Og når båden forsøger at løfte denne ballast op af vandet, vil kølens kontravægt presse båden ned i vandet igen. Grundet de moderne skrogtyper, vil det blive mere og mere almindeligt at anvende sænkekøl. Men Maxusbådende laves også med sænkesværd i en meget veludført og fint designet løsning. Derved bliver hele ballasten udført i sænkekølen, som ved lavt vand kan hæves op i kahytten, ved hjælp af et elektrisk hejsesystem. Denne kan ydermere leveres med tillæg på kølen for længere og tungere køl, hvilket giver større sejl areal og en helt utrolig fart for en turbåd af denne type.

Skal båden anvendes til almindelig sejlads i Danske farvande, vil vi selvfølgelig anbefale den almindelige fastmonterede torpedokøl. Frem for alt er Maxusbådene et fremragende valg, hvis der skal købes en båd der er nem, at sejle og masser af plads i kahytten.

Nexus

northman_courier_970_10

Nexus Courier 980. 32 fods Motorbåd. 8 fulde køjepladser, Alt i udstyr og mere kan vælges til. Denne eksklusive klassiske motorbåd, opfylder alle drømme for en motorbådssejler der kan lide mahogni og komfortabel sejlads. Forbruget ligger på ca. 2,5 liter/timen og der er masser af opholdsplads på dæk og cockpit. Omkring styrepulten.

Nexus motorbådende er produceret efter samme princip, som Maxus sejlbådende. Med en masse plads og udstyr og til en meget fornuftig pris. De er udstyret med langsomgående motorer, der giver en lang rækkevidde til glæde for en god økonomi. Modellerne skiller sig meget ud fra hinanden i det at Nexus Courier 980 er en forfinet udgave af en populær model, som værftet overtog produktionen af fra det tidligere værft. Det er en klassisk 32 fods spidsgattet klinkbygget motorbåd med masser af veludført træ og masser af sømandsånd.

max_02_1381479991

 Mens Nexus 850 er et helt nyt koncept, der er målrettet dem, der ønsker stor lys kahyt med plads til hele familien. Ja faktisk minder Nexus 850 mest af alt om en campingvogn på vandet. Ydermere er dette nye koncept udviklet med fokus på teknikken. Der er forberedt til frit, at vælge motortype indenbord eller udenbords, alt efter behov og smag. Fælles er dog, at Nexus 850 er beregnet for relativt økonomiske motorer og et forbrug under 2,5 liter/timen. Det må siges, at være særdeles rimeligt og gør det muligt, at holde ferie uden for egen havn og stadig have lommepenge til overs. Der kan også anvendes motor op til 60 HK og dette giver en fart op til 28 Km/t.

Alle bådene er CE mærket og er derfor forpligtet til, at leve op til fælles europæriske krav for lystfartøjer. De bliver i forbindelse med typegodkendelse testet i henhold til diverse retningslinjer.

Levering kan ske i Danmark i Korsør, eller efter nærmere aftale.